Az élet iskolája, a béke kultúrája
Mecedóniában, Skopjéban fölavatták a „Drágagyöngy” nevű óvodát, melyet a Pedagógiai Tanszék és a Fokoláre Mozgalom együttműködésével a közösségi pedagógia elvei szerint működtetnek.
A „Biseri” (Drágagyöngy) óvoda az első ilyen jellegű kezdeményezés Macedóniában. Miután a szocialista rendszer a nevelés területén is megakadályozta a szabad kezdemé-nyezést, most új értékrendet és fogódzókat próbálnak kialakítani ebben a soknemzetiségű és sok vallású országban, melyet a közelmúltban sem kíméltek meg az erőszakos konfliktusok..
A három nyelvű (macedón, albán, török) egyetem óvodájában műhely-munka folyik a békére nevelés területén, és új pedagógiai módszerek szerint oktatják a gyerekeket. Adnan Ćahil miniszter is jelen volt a megnyitón, és azt kívánta, hogy az ilyen kezdeményezések legyenek ösztönző hatással a társadalomra, és szaporodjanak egész Macedóniában és Dél-Kelet-Európa többi országában is
„Bátor és innovatív kezdeményezés” – mondta Chiara Lubich az óvoda fölavatására küldött üzenetében. A megnyitón jelen voltak a kormány, a S. Kliment Ohridski Egyetem, és számos oktatási intézmény képviselői, összesen több mint 150-en. Beszédet mondott Giorge Martinovski rektor, Murat Murati dékán, és Chiara Lubich nevében Valeria Ronchetti. „Olyan kezdeményezés – folytatja -, melynek legfőbb célja, hogy előmozdítsa az egységet az egyes emberek, a különböző népek, kultúrák és vallások között”. „Az ide járó gyerekeknek azt kívánom, hogy „kis drágygyöngyök” legyenek, példakép sokak számára! Nevelőiknek pedig azt, hogy megtapasztalhassák az igazi párbeszéd és a kölcsönös szeretet kultúráját, mert ez a nevelés egyetlen útja, ha a testvériség és a béke alapján álló új társadalmat szeretnénk építeni.”
A „Biseri” óvoda modellje az a nevelési módszer, amelyet az elmúlt években kísérleteztek ki a Napsugár óvodában, a Fokoláre Mozgalom „Faro” nevű horvátországi városkájában (Körös-Križevci). Az óvodát 1995-ben indították a Fokoláre Mozgalom közösségi pedagógiájának nevelési elvei, valamint az Agazzi nővérek módszere alapján. Az első világháború után élt olasz pedagógus testvérpárról van szó, akik olyan didaktikai módszert alkalmaznak, melyet aztán a gyermek fantáziájának megfelelően társaival együtt dolgoz ki, fejlesztve ezzel együttműködési és beilleszkedési képességeit.
1995 óta jelentős előrelépések történtek a nevelés legalsóbb szintjén, hogy a legkisebbeknél kezdve gyógyítsák a társadalom szövetét Dél-Kelet-Európa évek óta konfliktusoktól terhes térségben. A horvátországi Napsugár óvoda után Szerbiában, Belgrádban megnyílt a Fantasy, 2007. februárjában pedig a Zágrábi Egyetemen hivatalosan is lehetőség nyílt módszerük elmélyítésére egy 180 órás postgraduális képzés keretében „Közösségi pedagógia és Agazzi módszer” címmel.
A Napsugár óvoda szakképzett oktatói csoportjának nevelési tapasztalata számos szeminárium témája volt az EDU (Nevelés és Egység – a Fokoláre Mozgalom Nevelési Szakcsoportjának kezdeményezése) keretében is. Fölkeltette a horvát oktatási minisztérium érdeklődését, és a környező országok (Szerbia, Szlovénia, Macedónia, Albánia) egyetemei is foglalkoznak vele. Így merült föl az igény, hogy Macedóniában létesítsenek egy olyan óvodát, amely túlmutat az etnikai korlátokon, a remény és a béke magját veti kicsikben, nagyokban egyaránt.
Július 20, péntek, 13:58:28
Hírek – Az élet iskolája, a béke kultúrája