A terrorcselekmények után
A terrorcselekmények után
Részletek Chiara Lubich beszédéből – London, Westminster Central Hall, 2004. június 19.
Milyen jövő vár a kulturális, nemzetiségi
és vallási szempontból sokszínű társadalmakra?
Ez nem civilizációk közötti összecsapás, hanem egy új világ kezdete
.. a kulturális, nemzetiségi és vallási szempontból egyre sokszínűbb társadalmak láttán persze jelen van a félelem, a közömbösség és a zárkózottság is, főként a terrorizmus állandóan fenyegető veszélye miatt.
Bizonyos értelemben a miénkhez hasonló helyzetben volt az egyház egyik nagy szentje és tanítója, Szent Ágoston is, aki a barbár népek szorításában végnapjait élő Római Birodalomban élt. A kegyelem segítségével és különleges éleslátásával képes volt a keresztényeket rávezetni arra a felismerésre, hogy az akkori civilizáció szemük láttára végbemenő felbomlása nem a világ végét, hanem egy új világ kezdetét jelenti.
Az ő látásmódja a hitből, valamint abból a meggyőződésből fakadt, hogy Isten jelen van a történelemben. Isten szeretete ugyanis képes arra, hogy mindent a jó érdekében használjon fel, ahogy azt maga Szent Pál is mondja: „Az Istent szeretőknek minden javukra válik” (Róm 8,28). Azt gondolom, hogy ugyanebből a hitből kell nekünk is erőt merítenünk és útmutatást keresnünk a jelen helyzetben.
A terrorizmus elkerülhető lenne, ha a különböző vallások hívei párbeszédben állnának egymással. Hogyan lehet ezt megvalósítani?
Igen, a párbeszéd ma rendkívül időszerű, különösen a különböző vallások hívei között, és nélküle nem tudjuk elkerülni a társadalmainkat fenyegető súlyos veszélyeket.
Valaki így fogalmazott: „Ahhoz, hogy a másik vallását megismerjük, bele kell bújnunk a bőrébe, úgy kell látnunk a világot, ahogyan ő látja, át kell élni, hogy mit jelent buddhistának, muzulmánnak, hindunak lenni.”4 Nem is olyan könnyű ez, hiszen azt kívánja tőlünk, hogy legyünk teljesen üresek, hogy vessük ki fejünkből gondolatainkat, szívünkből érzéseinket, akaratunkból mindent, hogy a másik emberrel azonosulni tudjunk.
Azt jelenti, hogy átmenetileg még a legszebb és legféltettebb dolgainkat – még a hitünket, meggyőződésünket is – félre kell tennünk, hogy így egészen semmi lehessünk, „szeretetből megélt semmi”. Ez tesz képessé arra, hogy tanuljunk a többiektől, mert tényleg mindig van mit tanulnunk.
Ha ilyen szeretet mozgat minket, a másik ki tud bontakozni, mert bennünk befogadásra talál; meg tud nyílni, mert bennünk meghallgatásra talál. Ezáltal megismerhetjük hitét, kultúráját, kifejezésmódját; valamiképpen belépünk az ő világába, magunkra vesszük kultúráját, és gazdagabbak leszünk általa. Ezzel a magatartásunkkal elősegítjük azt is, hogy a sokféle kultúrájú társadalmaink kultúraközivé is váljanak: egymás felé nyitott és mély szeretet párbeszédben álló kultúrák közösségévé.
A mi teljes nyitottságunk és befogadásunk arra ösztönzi a másik embert, hogy meghallgasson bennünket. Sokszor megfigyeltük, hogy amikor meghalunk önmagunknak, hogy eggyé tudjunk válni a másikkal, akkor ez hatással van rá, és kérdéseket ébreszt benne.
Ekkor áttérhetünk arra, amit a pápa „tiszteletteljes hirdetésnek” nevez. „Tiszteletteljes”, ez minden párbeszéd kulcsszava. Ha hűek akarunk maradni Istenhez és önmagunkhoz is, és őszinték akarunk lenni felebarátunkkal, akkor beszélnünk kell arról, hogy a mi hitünk szerint hogy látjuk azt a kérdést, amiről éppen szó van, anélkül, hogy bármit is rá akarnánk a másikra erőltetni. Az erőszakos térítés árnyéka sem merülhet itt fel, mindent tiszta szeretetből kell tennünk.
Ám a Szentlélek mindig jelen van, ha szeretünk, és általa testvéreink azt érzik majd a lelkükben, hogy természetfeletti értelemben valami életre kel bennük, miközben hallgatnak minket. Ezek az „Ige magvai”, amiről a zsinat is beszél. Isten szeretete hintette el őket minden vallásban. Testvéreinket pedig megragadják a beszédünkben azok a nem hívők által is elismert örök emberi értékeket, amiket az Úr a teremtés során elültetett minden emberi lélekben és kultúrában.
Az Ige magvaira és ezekre az értékekre alapozva, szolgálatként, finoman és végtelen tapintattal ajánlhatjuk fel az igazságnak azokat a szempontjait, amelyeket magunkban hordunk. Ezek a gondolatok nagyobb teljességet adhatnak annak, amiben a másik már hisz. Így először ő adott nekünk, most pedig mi is adunk neki. És ebben a közösségben, melyet a kölcsönös ajándékozás teremt, az igazság lassan-lassan feltárulkozik, és azt érezzük, hogy jobban testvérekké váltunk általa.
Nagyon sok tapasztalatunk van erről a termékeny dialógusról a különböző kultúrákhoz és más vallásokhoz tartozó emberek népes csoportjaival is.
A testvériség stratégiája orvosolhatja a szegények és gazdagok közti hatalmas különbség problémáját, és új fordulatot hozhat a nemzetközi kapcsolatokban is.
A párbeszédre, a kapcsolatra képes szeretet gyümölcse az igazi, valós, megtapasztalható testvériség. Ez a szeretet nem zárkózik be büszkén saját igazságainak várába, hanem képes nyitni a többiek felé, hogy együttműködjön minden jóakaratú emberrel a világ egységéért és a békéért. Igen, a békéért!
De lehetnek-e a vallások egymás partnerei a béke építésében? Mindannyian tudjuk, hogy ez ma létfontosságú és rendkívül aktuális kérdés. A terrorizmus terjedésében, és az ennek megfékezésre indított háborúkban, vagy az állandósult közel-keleti váláságban sokan a civilizációk közötti összecsapás előjeleit látják, amelynek többek szerint erősen vallási színezete van.
Ha azonban jobban figyelembe vesszük a tényeket, akkor azt látjuk, hogy ez a fajta látásmód nagyon részlegesnek bizonyul, mert a vallások lényegét eltorzító szélsőséges és fanatikus megnyilvánulásokból indul ki. A vallások hívői és felelős vezetői soha nem érezték még ennyire a szükségét annak, hogy együtt dolgozzanak az emberiség közös javáért.
2001. szeptember 11-én az emberiség aggódva és szorongva szembesült a terrorizmus óriási fenyegetésével. Tudjuk, hogy a terrorizmusnak számos oka van, de az egyik legmélyebb kiváltó oka az elviselhetetlen szenvedés, amely arra vezethető vissza, hogy a világon az emberek egy-ötöde gazdag és négy-ötöde nagyon szegény. Már hosszú idő óta ez táplálja az emberekben az elégedetlenséget, a bosszúvágyat és az erőszakot. Nagyobb egyenlőségre, több szolidaritásra, de mindenek előtt a javak jobb elosztására volna szükség.
Persze tudjuk jól, hogy a javak nem mozdulnak meg maguktól, nem indulnak el egyedül: előbb a szívekre kell hatni, a szívek közösségére van szükség! Ezért minél több emberrel meg kell ismertetni a testvériség eszméjét és gyakorlatát. A probléma nagysága pedig feltétlenül egyetemes testvériségért kiált. A testvérek tudnak gondoskodni egymásról, tudják, hogyan segítsenek egymáson, tudják, hogy osszák meg egymással azt, amijük van.
A vallásoknak meghatározó szerepük van abban, hogy válaszolni tudjunk erre a páratlan kihívásra. A testvériség stratégiája új fordulatot hozhat még a nemzetközi kapcsolatokban is, és mi másból táplálkozhat ez a stratégia, ha nem a nagy vallási hagyományokból?
A vallásos érzületből fakadó, és az emberi kapcsolatokra irányuló hatalmas lelki és erkölcsi erőforrások, a fölsőbb lelki motiváció, az igazságosság utáni vágy, a leginkább rászorulók megsegítése testet ölthet olyan megmozdulásokban, amelyek pozitív hatással lehetnek a nemzetközi világrendre is, ha figyelembe vesszük a hívők millióinak politikai súlyát is a világon.
A nemzetek közötti szolidaritásért már sokat tesznek a civil szervezetek. Ám hiányzik még az, hogy az államok olyan politikai és gazdasági döntéseket hozzanak, amelyek előmozdítják az igazságosság megvalósítására irányuló testvéri közösség épülését a népek és nemzetek között.
Mert a halál és gyűlölet stratégiájával szemben az egyetlen alternatíva az, ha építjük a békét az igazságosságban. Testvériség nélkül azonban nincs béke. Csak az egyének és a népek közötti testvériség biztosíthatja a békés együttélést a jövőben.
Tehát a pusztítások ellenére, a terrorizmus romjai mögül is felragyoghat az a nagy és ősi igazság, amely oly fontos nekünk, vagyis hogy itt a földön mindannyian egyetlen nagy család vagyunk. A testvériség alapjában véve Jézus gondolata. Ajándékul hozta magával ezt az igazságot az emberiségnek, hiszen Ő volt az, aki halála előtt így imádkozott: „Atyám, hogy mindannyian egy legyenek” (vö.: Jn 17,21).