Iskola? …egy város!
Ezzel a címmel rendezett pedagógiai kongresszust 2006. március 31. és április 2. között Castelgandolfoban a Fokoláre Mozgalom. Az összejövetelen 4 földrész 31 országából mintegy 500 fő vett részt. Magyaországot egy 11 fős küldöttség képviselte.
Nem kétséges, hogy nemzetközi szinten is óriási erőfeszítéseket tesznek az írástudatlanság leküzdésére. Ugyanakkor különösen a jóléti társadalmakban újfajta „analfabetizmus” ütötte fel a fejét: a tudatosságban való járatlanság. Ezért égető szükség van a nevelés megújulására.
A Fokoláre Mozgalom Pedagógiai Tanulmányi Központja (EDU) először rendezett ilyen kongresszust, mely újra a figyelem középpontjába kívánta állítani a nevelés folyamatában résztvevő személyek közötti kapcsolatokat: a tanárok és a diákok közötti kapcsolatot; a nevelők és a különböző csoportok egymás közötti kapcsolatát; az elmélet és a gyakorlat kapcsolatát.
A résztvevők együtt keresték a választ a legaktuálisabb problémákra:
Kiért van az iskola? – A nevelés területén egyre növekvő elbizonytalanodás tapasztalható. A találkozó fordulópontot jelentett a válságban lévő pedagógushivatás számára: kiemelte a nevelő szerepét, aki egyensúlyban tudja tartani az elméletet és a gyakorlatot, a szót és a tanúságtételt.
Párbeszédet folytató közösség – A résztvevők nevelő erejű kapcsolatok építését tűzték ki célul a pedagógusok, a családok és az egyesületek között. Így ezek által a fiatalok a kölcsönös érdeklődésen alapuló és újfajta közösségi szemléletet hordozó kapcsolatokkal találkozhatnak.
A gondolkodás értelme – Ellentmondásnak tűnik, mégis fennáll a veszélye, hogy a mai információkkal és adatokkal teli világban nem vagyunk képesek gondolkodni. Erről az „újfajta veszélyről” beszélgetve a résztvevők arra a megállapításra jutottak, hogy elsődleges feladatuknak a gondolkodásra, az érvelésre és a lényegkeresésre nevelést kell tekinteniük.
A tanulás: eszköz mások szolgálatára – A tanulás ma gyakran siker- és versenyorientált. A kongresszus egy olyan tanulási folyamatot állított péladként, melyben a tudás mások szolgálatában, a közjó érdekében áll.
A résztvevők között tanárok, egyetemi oktatók, pedagógia-szakos hallgatók, az oktatás területén dolgozó politikusok voltak. A kongresszus a pedagógia területén dolgozó nemzetközi szakértő-csoport munkájának első gyümölcseit kínálta nekik, melyek a Fokoláre Mozgalom több mint 60 éves gazdag lelki tanításában, és a nevelés területén már megvalósult konkrét tapasztalataiban gyökerezik.
Chiara Lubich – akinek a washingtoni Amerikai Katolikus Egyetemen 2000 novemberében pedagógiai díszdoktori címet adományozott – üzenetben köszöntötte a kongresszus résztvevőit, többek között így írt:
„A neveléssel kapcsolatban fényt jelenthet az Evangélium egyik mondata: „Egy a ti mesteretek, és ti mindnyájan egymásnak testvérei vagytok” (Mt 23,8). Jézus számára tehát csak egyetlen mester létezik, ez Ő maga. Ezzel nem tagadja a nevelői tekintélyt, de nem uralomnak vagy hatalomnak látja, hanem szolgálatként értelmezi. Ha pedig ez a tekintély-szolgálat a szeretet kifejeződése, akkor nem csupán az ember cselekszik, hanem maga Krisztus, aki ott él benne. Így mindig Ő lesz az egyetlen tanítómester.
…
Az ilyenfajta szeretetre alapozott kapcsolatot azonban mindig meg kell élni a nevelők körében is. Csak így fedezhetik fel igazi küldetésüket. Ha pedig az iskolában, a nevelés minden területén a Mester él közöttük, egy új társadalom építői lesznek.
Olyan társadalom építői, melynek minden zugában megvalósul az élő és igaz testvériség, mely mindenkire nyitott, hiteles közösséggé teszi a várost, és megteremti annak feltételeit, hogy mindenki kifejezhesse saját személyiségét, és a lehető legjobbat nyújtva önmagából megvalósítsa önmagát.”
A kongresszuson hazánkat egy 11 fős delegáció képviselte, melynek tagjai Budapestről, Makóról, Jánoshalmáról, Nyíregyházáról és Egerből érkeztek. A résztvevők megerősödtek elhivatottságukban, és magukénak érezték a kongresszuson bemutatott, egységre irányuló pedagógiai szemléletet. A gazdag csoportmunka és
a párbeszéd során pedig együtt keresték a pedagógia egyetemes alapjait, hogy a tanultakat munkájuk során sokak javára fordíthassák.
április 30, vasárnap, 12:56:05
Hírek – Iskola? …egy város!